Impozitarea progresivă, susținută de sindicaliști: care sunt argumentele, cine are de câștigat

de: Alexandru Puiu
23 06. 2022

În cazul în care nu ai auzit deja suficient de multe opinii legate beneficiile și deficiențele sistemul de impozitare progresivă, s-au implicat în această dezbatere și membrii Confederației Naționale Sindicale Cartel Alfa.

Într-o scrisoare deschisă adresată inițiatorilor și susținătorilor Pactului pentru fiscalitate 2022, oficialii Cartel Alfa au atras atenția asupra mai multor aspecte legate de impozitarea progresivă. În opinia lor, aplicarea unor trepte de impozitare ”echilibrate” ar duce la câștiguri pentru majoritatea cetățenilor cu venituri mici și medii, în timp ce ce cei care câștigă mult și foarte mult vor trebui să returneze societății ”puțin mai mult”. Chiar și așa, continuă sindicaliștii, acesta este singurul mod de a reduce inechitățile din ce în ce mai indecente din societatea românească.

La ce ajută impozitarea progresivă, conform Cartel Alfa

Membrii Confederației Naționale Sindicale au profitat de ocazie pentru a atrage atenția asupra faptului că, în România, există un sistem fiscal neperformant, depășit și inechitabil, ce constituie o piedică în dezvoltarea țării. Cu venituri bugetare de numai 27% din PIB, cu mult sub media europeană de 41%, statul român eşuează în misiunea sa constituţională de a asigura bunăstare cetăţenilor săi, atrag atenția sindicaliștii.

Pe de altă parte, oficialii insistă pe faptul că sarcina fiscală trebuie repartizată echilibrat între capital și cetățean. Deși evaziunea fiscală este o parte importantă din problemă, o altă problemă a sistemului fiscal autohton ține de așezarea incorectă a poverii fiscale. Conform opiniei formulate de Cartel Alfa, în România, grosul veniturilor bugetare vine direct de la cetăţeni şi micile afaceri, în timp ce bogaţii şi capitalul plătesc foarte puţin. Ca argument al acestei afirmații, CNS Cartel Alfa menţionează că impozitul pe profit asigură 5% din veniturile bugetare, în timp ce în ţările OECD taxele corporatiste reprezintă în medie 9,2% din veniturile bugetare. În timp ce în România taxele pe proprietate aduc doar 1,8% din venituri, media ţărilor OECD este de 5,6%.

”Dacă ţinem cont şi de faptul că veniturile bugetare în România reprezintă o felie mai mică din PIB decât media ţărilor OECD, atunci diferenţa este şi mai mare”, concluzionează confederaţia. Nu ajută nici faptul că numeroase regimuri de excepție și derogări vin să adâncească problema veniturilor bugetare și, mai mult decât atât, să alimenteze sentimentul general de inechitate din piață. ”Consecinţa este creşterea neîncrederii în stat şi respingerea contractului social de către cetăţeni, care simt că nu beneficiază în mod corect de pe urma nivelului ridicat de taxare la care ei înşişi sunt supuşi”, se mai arată în document.